akjasgunnel

Alla inlägg under december 2012

Av akjasgunnel - 27 december 2012 21:56

26 dec började Neska löpa , så vi klarade både jul och nyårshelgerna utan parningsresor, men efter trettonhelgen blir det nog läge att åka iväg söderut, om allt flyter på. Spännande !

Har kollat upp hanen ytterligare och inget negativt eller oroväckande har kommit fram hittills.

I övrigt har jag snöpulsat på skidorna idag igen, jag blev svettig, hundarna nöjda och särskilt Orex den ivrige draghunden som springer ikull mig minst en gång på varje skidtur. Idag hade han linan hängande efter sig och sprang förbi mig i spåret så linan fastnade under min ena fot, vurpa....

men Orex är väldigt positiv och rolig så jag måste förlåta honom.

Av akjasgunnel - 25 december 2012 19:42

Vår granne som  skottar hos oss med sin traktor för att vi ska kunna komma ut från gården har nog varit o skottat lika många gånger nu, som det brukar bli på en hel säsong, för vi har verkligen mängder med snö.  Idag har hundarna och jag pulsat i scooterspåret, det blev en vall framför pjäxorna för det var nog 2 dm lössnö i spåret. Men dom gillar det och det gör ju jag med.

Julafton är passerad, saknade dottern och barnbarnen väldigt mycket, men åker ju neröver snart så då får jag hämta en ny snuva eller (måtte jag slippa det) en magsjuka igen, men det är risker en mormor måste ta i alla fall.

Har varit en lugn dag idag, har förberett annandagsmiddag för närmaste släktingarna innan vi alla går på bio, i år är det Hobbit som gäller. G ser på TV och äter julgodis, vi fick tre askar Paradis, så det finns verkligen godis i huset just nu.

 Inget löp ännu för Neska, som tydligen anpassar sig till Klingas kommande löp i januari, men vilken dag som helst så börjar det och dådet gäller parningsresor  är det skönt att jag inte jobbar, det gör resan till hanhunden så mycket enklare att planera.

Nu går jag mot TVn och återträff med så mycket bättre artisterna, Magnus Uggla är en kul person att lyssna på, och dom verkar ha haft roligt tillsammans.




Av akjasgunnel - 16 december 2012 18:31

Akjas Gallanto, blev 4 år.  Han har varit utleasad senaste året och börjat tävla som travhäst, men han har inte orkat så bra som han borde i slutet av loppen. Nu fick han en vilopaus och så skulle han vaccineras och kollas i halsen .på fredag hade dom tid hos veterinären, och tyvärr kom Gallanto inte levande därifrån.

När dom stoppade ner röntgenutrustningen i halsen på honom för att se om det fanns någon inflammation,  så gick ett blodkärl sönder och hästen började blöda. Blodet forsade ur halsen och näsborrarna och det blev blodbad i boxen. Veterinärerna trodde hästen fått blödarsjuka,

Han medicinerades med mediciner som skulle få blodet att koagulera och stoppa blödningarna, och det hjälpte kortvarigt, sen började han blöda igen. Så fortsatte det under natten och till slut fick Gallanto sövas ner, det fanns ingen räddning för honom.

Oerhört oväntat, och väldigt sorgligt. Gallanto var en jättesnäll häst, lätt och fintravande och det här var riktigt tråkigt.

Av akjasgunnel - 14 december 2012 12:17

är det när det krånglar med uppkopplingarna på våra datorer, vi har ju Telia som leverantör och tydligen är det krångel och det har pågått i flera dagar nu. uppkopplingarna går långsamt och trögt och vissa sidor kopplas inte alls upp.

usch!

Gillar inte att vara så internetberoende, men den mesta kommunikationen numera går ju via nätet.

men om en stund ska jag iväg på gamla jobbet och träffa dom som finns inne o jobbar på kontoret. Det ska bli trevligt, har bakat en saffranskaka med rivet äpple i så det blir en två fika som i gamla tider.


och igår hade vi åter valpspekulanter på besök, för kontroll av Neska  och mormor Klinga och brorsan Orex förstås.

Det var en tikvalp som ingick i deras framtidsplanering, så vi får väl se ingen löpning hittills.






Av akjasgunnel - 8 december 2012 18:29

hund o hästsport domineras av tjejer, hela det här året har jag noterat att manliga hundsportare blir färre hela tiden, och kollar man i ett ridhus, då ser man inga pojkar och inga manliga ridlärare heller. Inom travsporten är det manlig dominans på kusksidan men inte i stallarna, nästan alla hästskötare är tjejer. Pyssla om och vårda- kan det vara en orsak till att tjejer har häst o hund mer än killar har? Eller kan det handla om tålamod- att fostra och träna och inte ge upp?  Vem vet ?

just nu tittar jag på handbollsmatchen mellan Sverige och Frankrike, och tycker att dessa handbollstjejer är oerhört duktiga. Vilka snitsare ! Frankrike har mer att spela för så dom vinner nog.........


Pratade med Neskas tilltänkte partners matte idag, för att kolla om dom är hemma över jul och nyår, för det kan ju bli parningsdags då. Jodå, inga problem, vi var välkomna.

Matte berättade också att dom även L testat Imre förra veckan och planerar att leasa ut honom till en polis som tjänsehund, om dom hittar en lämplig hundförare. Dom har helt enkelt inte tid med honom pga småbarn och jobb. Så kan det vara!

Så Neska o jag drar nog mot Strängnäs i slutet av december/början av januari.





Ovido - Quiz & Flashcards