akjasgunnel

Alla inlägg under januari 2014

Av akjasgunnel - 30 januari 2014 22:08

det har varit så mycket resande senaste veckorna att jag inte kunnat klara mina två fastedagar per vecka, utan det har blivit 6 vanliga och 1 fastedag i stället. Men så får det bli. Har ju kompenserat med långa "walks" och skidåkning så om inte annat så är det bra för muskler och konditionen. Får satsa på 5:2 nästa vecka i stället. Erfarenheten hittills är att första dagen med soppor o kokt ägg, går skapligt bra, medan den andra var besvärligare. Jag frös o kände mig risig, men det  går i alla fall bra att sova.

Neska tjocknar på och är jättefin i pälsen, den är tjock o tät, medan Klinga släpper sina täckhår så vi får hundhår överallt. Min svarta datorväska i tyg var riktigt klädd i schäferhår, svåra att plocka bort. Men brun förpackningstejp är ganska bra att dra bort hundhår med. Betydligt mer effektiv än klädborstar med tejp på.

Början på denna vecka ägnades barnbarnen. Det var så roligt att träffas igen, och bäst var nog besöket på badet, vi var där i tre timmar och jag badade rejält o simmade, förutom att hålla i och hålla emot när barnen var i vattnet o härjade o hoppade. Fick ganska ont i både armar o rygg efter allt hoppande och lyftande, men det får man räkna med när man träffar dom.Förstås också väldigt mysigt att sitta o prata med käraste dottern på kvällarna, när barnen somnat. Vi såg på film, drack te o mådde allmänt fint. Det blev fina dagar att tänka på och glädjas över att ha i minnet.






Av akjasgunnel - 25 januari 2014 19:55

Så har vi ätit upp den sista tårtbiten och bytt vatten på födelsedagsblommorna igen, och kommit in i vardan igen. Jag har hunnit med att ultraljuda Neskas mage och där fanns det några små runda varelser med pickande hjärtan, så hon är precis som vi trodde i väntans tider.

Nästa helg kommer en långväga familj för att träffa oss och prata lite, o förstås kolla våra hundar, så nu börjar valppratandet på allvar. Men innan dess ska vi fira barnbarnet Vendla som fyller tre år, och vi ska träffas mitt i Sverige i några dagar, där blir det stugboende, besök på badhus en dag och besök på ett lekland en dag, o däremellan umgänge. Klinga får följa med, för Vendla tycker mest om Klinga, och vi får väl gå ut en promenad ihop, och sen får Vendla bära hem den eventuella svarta plastpåsen o slänga den ordentligt i hundbajskorgen efter vägen. Det är väldigt viktigt att det går rätt till, barnbarnen kan tjafsa om vem som ska bära och slänga hundarnas bajspåsar. Det ska bli väldigt roligt att träffa dom igen liksom käraste dottern våran.

Av akjasgunnel - 21 januari 2014 13:03

Har varit ute på en rejäl skidtur med tikarna . Slänger en blick på G, som önskat fara iväg i några dagar för att fira sin 70 årsdag lugnt o stilla .Nu är vi här, solen skiner det är mängder med snö och ikväll ska vi äta en god middag o sen se Sverige spela handboll, ett bra sätt att fira sin födelsedag på. Alla hundarna är med förstås och nu sover dom efter att ha varit ute på förmiddan. Det är ganska kallt -13 grader men det blåser inte i alla fall.  Det är mängder med fina stugor här och det finns annonser om lediga tomter a en halv miljon och tomter med timmerhus för 1, 5 miljoner för den som vill satsa på fjällvärlden. Såg en fjällcamping på vägen hit, varenda vagn hade en förstuga som oftast var ganska stor med fönster o rejäl ytterdörr, någon enstaka hade vinterförtält men det var endast en vagn som var bebodd. Det är klart att januarimåndagar inte är så attraktiva, troligen är det helgbesökare som har husvagnarna här. G ligger på sängen o mår gott. tycks vara nöjd med sin födelsedag och det plingar ofta till i hans mobil när SMS hälsningarna haglar in.

Av akjasgunnel - 17 januari 2014 19:27

tjaa, det gick inte alls lika bra den andra fastedagen, blev snabbt hungrig vid lunchtid, åt min smala nyponsoppa och blev sugen på mer att äta redan efter nån timme, frös och kände mig nästan sjuk och undrade hur jag skulle klara att åka till stan och prata avel, men det blev bättre efter fisksoppan vid middagstid och kvällen gick bra och var trevlig. Sen sov jag gott och var inte alls hungrid i morse, så nu är veckans fastedagar avklarade. Känns som jag ska kunna köra nästa vecka igen med 2 fastedagar, på det här sättet. Vikten- jo den har minskat.

Nu har vi ju fått mängdermed snö, så imorgon kanske jag kan åka en sväng på skidorna och det är ju också bra för både konditionen och vikten.
Idag är det tre veckor sen Neska parade sig och jag känner mig osäker även om vissa tecken finns på dräktighet. Kanske vi tar ett ultraljud i slutet av januari för att bli säkrare och kunna planera för våren.

Funderar ju på en fjällresa med min syster. Vi har ju åkt iväg tillsammans i några dagar och haft det "gott" i många år uppe i Tänndalen, och bäst brukar vädret vara i slutet av mars, så antagligen åker vi då .


Av akjasgunnel - 14 januari 2014 14:45

tänkte gå ner några kilo , som smygit sig på mig senaste månaden, då jag inte kunnat motionera utomhus pga ishalkan och på grund av den där chokladasken som jag fick i julklapp, den innehöll flera goda chokladbitar.

Började igår med en 2 dag, dvs halvfasta på 500kal, det gick överraskande bra! Åt ett ägg med kaviar, två koppar the till frukost, till lunch en tallrik nyponsoppa utan socker med 1 hg keso i, det är jättegott, och till middag en tallrik fisksoppa med thaigrönsaker i, o slutligen ett ägg o en kopp the innan sovdags. Dessemellan drack jag både the och kaffe så det gick över all förväntan. Idag känns det också bra och idag är det vanlig kost som gäller, men på torsdag ska jag ta den andra 2 dagen i den här veckan, sen får vi se vad jag tycker då.

Har nyss dragit handen över Neskas mage och tuttar och tycker det känns som om något är på gång, för hon har också fått en överdriven aptit som säkert är hormonellt betingad. Vi får se ! Det är ovanligt att vi inte får valpar när vi har parat, det har bara hänt vid något enstaka tillfälle hittills. En gång parade vi för sent i löpet antagligen, för vi parade om tiken vid nästa löp med en annan hane och då fick hon valpar. En annan gång var hanhunden steril, visade det sig när han blev uppcheckad, det är dom två gånger det hänt oss och vi har parat över 40 gånger i egen avel och sen har jag förstås hjälpt till i en massa andra parningar som coach. Det ska bli spännande att vänta på vår eventuella U-kull.





Av akjasgunnel - 4 januari 2014 20:35

måste berätta om våran tomatplanta, som gav oss så många små fina tomater i somras, den var fantastisk. Jag kunde inte slänga den på komposten utan satte den i ett källarfönster och sedan dess har jag vattnat den emellanåt och plockat av den små små tomater som vi ätit upp...

på juldagen fotade jag den, och än hänger den med in på januari månad, vilken lite kämpe den tomatplantan varit,

 

Ovido - Quiz & Flashcards