akjasgunnel

Alla inlägg under maj 2014

Av akjasgunnel - 28 maj 2014 10:12

plockat in det mesta i husvagnen åt mig och tikarna för att bo i den i några dagar. Snart drar vi iväg. Klinga o Neska följer mig runt i huset för att hålla koll på när jag tänker ge mig iväg, dom är så ivriga på att få följa med. Livet har lärt dom att det händer extra roliga och  trevliga saker när vi kör iväg hemifrån.

Brukar ofta glömma nåt hemma, men det har alltid gått bra ändå. Man kan köpa o komplettera eller låna av nån annan Vi är tjugo personer som ska träffas och lägret börjar imorgon torsdag. Redan på eftermiddan är det lydnadstävlingar för några av oss, det är Anna med Shira som hittat på att vi ska tävla i Gävle när vi ändå är så nära. Så Neska o jag ställer upp vi också, även om lydnadsklass inte är min favoritgren.

Av akjasgunnel - 20 maj 2014 11:14

Både sädesärlan och svartvita flugsnapparna har kommit, och jag njuter av att se sädesärlehanen trippa över gräsmattan, som G redan hunnit klippa två gånger på vissa ställen. Flugsnapparhanen däremot slåss vilt med talgoxarna om vem som ska använda vilken holk, men nu verkar striden avgjord för det är mindre ihållande ljud. Ekorrarna har bytt till bruna pälsen och tulpanerna blommar jättefint.

Ägnade även den här helgen åt "hunderi, var mentalbeskrivare åt Rottweilerklubben fredag och lördag och hade kurs för mentalfiguranter på söndan. Hann dock även med lydnadspass med Neska och i går körde vi sökträning igen. Kände mig riktigt nöjd för hon hade bra fart även på sista skicket.  Ska snart ut och fylla balkonglådorna med jord och börja sätta ner frosttåliga plantor. Har ett litet minväxthus på balkongen och förgror sommarblommor. Drar iväg på grillkväll på fredag och ska hjälpa en god vän på en loppis på lördag. Det har blivit en liten tradition att träffas grilla, ta en sommardrink o prata om allt möjligt, och sen åka på loppisen på lördag.

Av akjasgunnel - 12 maj 2014 08:22

äntligen måndag och vi kan ta det lite lugnt! Förra helgen hade jag Mentalkurs och uppdatering för figuranter och den här helgen var det patrullkursen med övernattning och sen arrangerade vi DM för patrullhundar igår, där jag var provledare. Så idag kan  jag andas ut igen. Det funkade bra alltihop från upprop till prisutdelning men det ska jag säga att när jag vid 16.30 tiden skulle gå ut och lägga föremål i vår väldigt svårframkomliga uppletanderuta(  rishögar o grenar efter stormen i vintras) gång på gång, då kändes det lite trögt.

U-Valparna mår fint i sina nya hem, nu vid 10 veckors ålder är dom duktiga att kissa/bajsa ute och dom säger till vid dörren! Bra jobbat av ägarna, som hittills är väldigt nöjda och tycker att valparna är harmoniska och duktiga för att vara så små. Har påmint Neska om högre klass lydnaden och informerat henne om att valpledigheten är slut snart. Det är ju 75 dagars tävlingskarens för tik som fått valpar, och hennes karens går ut 14 maj. Men hon är inte i tävlingsdugligt skick än och hon ser ganska "luggsliten" ut i pälsen, som tikar gör efter att ha haft valpar.
Husse åkte buss med HFF igår till Mariehem i Umeå, där laget äntligen lyckades göra 3-0 o vinna klart. Det medförde dock att jag hade tre hundar att ta hand om inklusive att vara provledare hela dagen, så det var lite stressigt att åka hem mellan varven o byta hundar, rasta, ge dom mat o snabbaktivera dom. Då tänkte jag tur att det inte blev nån tikvalp till oss, hur skulle jag ha hunnit med henne också? Å andra sidan hade vi haft en valp så hade jag inte tagit på mig så många uppdrag åt brukshundklubben.

Ovido - Quiz & Flashcards