akjasgunnel

Alla inlägg under oktober 2014

Av akjasgunnel - 4 oktober 2014 23:48

på hemväg från Skellefteå, där vi debuterat i elit spår idag. Neska är en riktigt bra spårhund, jag har aldrig behövt bryta för att hon tappat spåret. Däremot har jag brutit några tävlingar efter spåret för att vi tappat pinnar så att vi inte kunnat få uppflyttningspoäng. Men jag har varit dålig på att träna henne i höst, för jag har lagt min tid på två olika patrullhundskurser och nu även en valpkurs, och på vägen till dagens tävling kom jag plötsligt på att det var skogspinnar i elit. Men hon markerade dom så fint så, som  tur var. Uppletandet var jättefint, lagom tempo raka slag ut i rutans bakkant, kom tillbaka med apporterna i full galopp, markerade den sista men hann inte bära in den innan tiden var ute. Domarna gav 8-8 så den fick hon inte räkna. Det var bara tre av hundarna som tog alla fyra apporterna inklusive Neska.

lydnaden blev ojämn, inkallningen gick jättefint, apporteringarna , krypet och hoppet likaså, medan hon gick långsamt över stegen (hon blev åthutad av mig kvällen innan när hon hoppade både upp och ner, ), och hon höll inte avståndet efter gruppen, och domarna tyckte hon skällde för dåligt..... En domare låg 26 poäng under den andre på min lydnad ! Kändes inte helt ok.

Men nu är Neska godkänd i elit spår, och det var säsongens mål.


Ovido - Quiz & Flashcards