akjasgunnel

Alla inlägg under juni 2014

Av akjasgunnel - 25 juni 2014 21:08

det är mycket nu, förbereder lägret, funderar över mentalverksamheten i Sverige,som jag blivit inblandad i på SBK nivå, och tänker på att snart kommer goda vänner några dagar efter lägret och vad vi då kommer att hitta på, och sen blir dt Furuvik med dottern med familj, och sen kommer dom och hälsar på oss en vecka.

men jag får ta en aktivitet i taget.

Börjar med patrullhundsträningen imorgon  kväll, sen gör vi ett kortare uppehåll med den kursen, så v hinner starta internatkursen för en ny grupp patrullhundar, vecka 31. Snart löper Neska också, och jag bävar för Orex upphetsning hennes sista löpvecka, då är han svettig, pipig, orolig, och har svårt att koncentrera sig pga av alla hormonerna i kroppen. Som tur är kan tikarna o jag sova i husvagnen, så slipper vi höra hans oroligheter åtminstone nattetid.


Av akjasgunnel - 23 juni 2014 17:52

Många anmälda till Akjas kennelläger även i år. Vi bjuder på 4 mån valpträff för U-valparna plus Nita Nero och Uzai, och sen lite valpkurs för dessa med Linda som ledare, sen har vi MH för Tkullen och MT för R-kullen, där tyvärr Raxo med husse Stefano inte kommer pga husses konvalescens, och vi har lydnadsklass tävling i klass I och II som i fjol, och på torsdagen ett BH prov för dom som vill träna och tävla IPO. Sen hoppas vi på fint väder, kvalitativ hundträning samt  trevligt umgänge vid långbordet när vi äter middagarna. Har bakat två satser kanelbullar, sen blir det äppelkaka med vaniljsås och tårta när vi inviger lägret på lördag kl 11.00

Har börjat träna kryp med vinklar och skall med uppehåll med Neska. Metallapporten är inga problem, men jag måste ha hjälp att lära henne gå över stegen förstås, så hon inte ramlar ner. Hoppas nå vårt mål godkänd i elit spår i höst.
Finns inte så många avelstikar som tävlats upp i elit klass och som fått fyra kullar under tiden. Stolt över Neska.!!

Har blivit tillfrågad om att döma IPO-R SM i Varberg i början av augusti men tackat nej pga den nya patrullhundskursen som vi startar vecka 31. Har även blivit uttagen att döma patrullstigen vid Mästerskapen för försvarsmaktshundar i Boden 21-24 aug och det ska jag göra om inte någon Akjas hund ska delta. Duktiga ekipaget Akjas Oqqi o Camilla är kvalificerade och anmälda, så vi får se hur det blir. Sen blir det en resa till bruks SM i Nynäshamn, där vi är några som bokat husvagnplatser på en liten camping. Det ser jag fram emot att åka till även i år.

Av akjasgunnel - 10 juni 2014 22:55

å det är så skönt att vi har blivit uppflyttade till elitklass spår, Neska o jag. Hon har varit duktig hela kvällen, började som en stjärna med att ta upp spåret i rutan på 12 sekunder ! och sen spårade hon så fint, men jag som inte har bästa konditionen blev ju väldigt trött och hade fullt upp med att se var jag satte fötterna i den bergiga terrängen, så jag släppte linan emellanåt, och då försvann hon för att lite senare vända tillbaka till mig och kolla var jag höll hus. Faktum är att sen jag var med i IPO spårkursen så har Neska blivit väldigt säker på att hitta alla slags apporter i spåret.  
Hon tog den ena pinnen efter den andra i det höga blåbärsriset, och till slut hade vi alla 7 småpinnarna och sen tog hon slutpinnen också. Vi behövde 25 min för att ta oss runt dom uppmätta 1200 m långa spåret. Men jag blev trött.

Sen var det direkt iväg till uppletandet, som hon skötte så fint medan jag "klantade mig"och mssade att hon skulle avlämna sista apporten vid sidan, så där tappade vi  maxbetyget. Hon var jätteduktig , full galopp ut och på tre skick tog hon alla tre föremålen. Tidigare har hon nån gång dragit sig mot baslinjen och nosat bland publiken, men det fanns inte tillstymmelse till det idag. Hon var så fokuserad på att hämta in apporterna.
Sen blev det platsligg och lydnad, och vi fick gå som nr 3, och det kändes lite tufft, för dom två första gick jättefin lydnad bägge två, och så kom vi då. Men träning ger resultat, så vi gjorde också en jättebra lydnad,och nu är vi i elitspår. Det får bli start i höst om vi kommer med i nån tävling. 

Alltså, vilken känsla jag har när jag i morgon ska meddela Sundsvalls BHK, att jag lämnar återbud till nästa veckas tävling i högre klass spår, för vi har redan blivit uppflyttade till elit.




Ovido - Quiz & Flashcards