akjasgunnel

Alla inlägg under september 2013

Av akjasgunnel - 30 september 2013 22:56

lite som Ikea, lite som dollar store, men väldigt många människor var det i ullared idag en vanlig måndag. Sex bussar stod parkerade utanför när vi kom idag vid 10 tiden, och tog varsin kundvagn och följde strömmen av besökare in i varuhuset. jodå, det var värt ett besök, köpte några julklappar till barnbarnen(redan nu, olikt mig), samt hundartiklar o en höstjacka, mm. Imorgon blir det hundträning på förmiddan och barnbarnen på eftermiddan o sen en långresa på onsdag hemåt.

Av akjasgunnel - 26 september 2013 22:44

fick skrapa is från rutorna på bilen, trots att jag var i Mellansverige i går natt, och det ser ut att bli lika kallt igen här i Värnamo. Träffat käraste dottern o fick hämta småflickorna på deras förskola idag. Vendla hoppade jämfota och ropade på mig i högan sky och Saria hoppade rakt upp i famnen på mig när hon kom ut o såg mig stå där. Sen fick alla småbarnen hälsa på Klinga och Neska som satt fastknutna utanför grinden, fina hundar vi har, stolt över dom. Imorgon förmiddag är det domarmöte på Revinge, sen drar vi igång med hanteringar, sjukvård, markeringskontroller , mm. Ska bli intressant och jag hoppas att deltagarna är väl förberedda,

Av akjasgunnel - 16 september 2013 15:31

drog startnummer 1 i högre spårtävlingen, det var jättebra, åkte till skogen, och släppte på Neska i upptagsrutan, hon galopperade rakt ut som vanligt i linlängden, drog sig mot höger sida men vände och fortsatte rakt ut igen, tog snyggt upp spåret åt vänster och jag följde med, hade inte en tanke på att det kunde vara bakspåret, men det var det. Vände henne och så drog vi iväg, kändes osäkert för hon spårade väldigt nära vägen som vi nyss kört med bilarna. På vägen stod det också mottagarna o deras bilar, men hon var så säker i sitt spårande så jag bara följde med. Tog 1:a apporten o fortsatte spåra parallellt med körvägen, men så vinklade hon bort från vägen och det var iväg uppför. Tog lång tid till andra apporten och jag tänkte , nu har vi missat en pinne, men det hade hon inte, utan pinnarna låg tätare mot slutet av spåret. Tid 19 min, alla sju pinnarna + Slutpinnen, skönt! Visste vi hade ca 21 poäng borta på bakspåret. Alla övriga hade fullt på upptag o alla pinnar,utom en som bara hittade 2 pinnar och en som missade en pinne.

Uppletandet- hon började bra tog in två föremål, men hade sen svårt att gå upp i vänster hörn, betyg 6-6. Satte mig och räknade poäng, det skulle räcka för uppflyttning med en bra lydnad.  Solen sken och jag värmde upp Neska med framåtsändande och hopp, och sen lite agilityhinder, det gillar hon, så fick vi köra och det kändes hyfsat, hon släppte litet i fria följet, men inkallandet gick i full fart, och så kom framåtsändandet- och det gjordes på andra hållet mot det jag hade motiverat upp henne för. Bu för mig,,,,

Det ledde till att hon gick ut hyfsat, men svängde avefter gruppen mot "bollplatsen" , däremot gick andra sträckan bättre men inte bra. betyg 0-5. Kröp bra 7,5-8, skall 6-7, tungapporten 9,5-10, hoppet 8-8, platsen 10. Det räcker inte tänkte jag, hoppas jag inte kommer sist. Såg att de andra ochså fick nån nolla, och nör prisutdelningen kom blev vi trea, med 479,25 poäng, och vi behövde 480 poäng, usch det var nära.


Ingen blev uppflyttad! Det är väldigt svårt att komma ur högre klass sedan genomsnittsåttan infördes, tog en koll på SBK tävling över samtliga högre klass tävlingar 15 sept i hela landet, nio högre spår- 48 startande varav 11 uppflyttade, inte ens en fjärdedel. 22 %,  och i högre sök var det 7 tävlingar20 startande varav 3 uppflyttade, 15 %.

Känns orimligt lågt ! Så otacksamt för arrangörer och de tävlande att det är så höga krav, Ingen rapporttävling fanns och en skyddstävling i högre klass med "ingen anmäld". Så ser det ut i mitten av sept 2013.

jag orkade inte räkna hur många rallylydnadstävlingar det var, (mängder) och agilitytävlingar, men helt klart tar dessa stor plats inom SBK numera.  Vi måste göra något åt bruksproven!!

Av akjasgunnel - 14 september 2013 21:55

bävar inför tävlingen i morgon söndag, för Neska har en aptitsvacka, och har knappt ätit på två dagar. Tänkte nästan lämna återbud till tävlingen igår, men det är ju svårt att komma med, har blivit bortlottad två gånger i höst. Tänker nu att vi kör spåret så får jag se hur hon känns, om hon kommer att orka en heldagstävling , så får det bli.

Av akjasgunnel - 8 september 2013 23:23

att arrangera bruksprov är en omständlig aktivitet, inte konstigt att färre o färre klubbar vill arrangera prov. Vi var elva personer idag aktiva för en högre klass patrull med tre tävlande, men solen sken och det flöt på bra, men visst kan man fundera på hur man använder en fin söndag i september?

Grunnar på hur man ska modernisera bruksproven, det är definitivt inte genom att förfina lydnadsmomenten som i framåtsändandet, - galopp till gruppen, sen trav på rak linje och så en snabb inkallning, - till vilken nytta ?

Borde räcka med bra poäng i lydnaden en gång per säsong och så skulle man få ha med sig den lydnaden och bara tävla på i specialgrenen i stället, och vi kan utveckla både spår o sök om vi vill. Då skulle vi få kortare tävlingsdagar och mer stimulans för hundarna och fler klubbar kanske skulle vilja arrangera roliga sökprov eller spårprov .Vi skulle även kunna överta moment från Europa. typ IPO moment. Något måste göras åt de traditionella bruksproven.......


Av akjasgunnel - 5 september 2013 23:05

nu kan man verkligen prata om "kär och galen", när det gäller Orex, våran schäferhane. Han har helt glömt att det är hans egen mamma , den som löper, han vill bara umgås nära med henne. Så nu sover vKlinga o jag i i husvagnen så det blir lugnt nattetid. Annars har dagen varit fylld av HFF:s åtagande att servera grillade hamburgare, kokt korv, dricka, kaffe o kakor till 180 personer mitt på dagen idag. Det gick bra, solen sken och alla var nöjda, det mesta gick åt av korven mm. På eftermiddan träffade jag Jambo med husse T, och vi snitslade patrullstigar till tävlingen. T är en duktig spårläggare, van att gå i skogen och hittar fint. Såna kompisar får man vara nglad över att ha. Jambo är gammal men pigg, han försökte härja med Neska, men hon sa bestämt ifrån så sedan umgicks dom mer värdigt men dom hade kul ihop. Imorgon drar tikarna och jag iväg med husvagnen för att äta sill o surströmming på kvällen med S-hundar, Plexus, deras ägare och några till.

har blivit kallad att döma MRT i Revinge i slutet av sept, men det kolliderar med neskas och mitt ev tävlande, så jag får se om jag ska lämna återbud till Mission readiness test nere i södra sverige. Det bestäms de närmaste dagarna.

Ovido - Quiz & Flashcards