akjasgunnel

Alla inlägg under januari 2013

Av akjasgunnel - 25 januari 2013 11:09

vilket besvärande glid jag hade på skidorna idag, tröstar mig med att det är bra för armmusklerna att staka och hänga på stavarna, men desto mer flög det utför backarna i skoterspåret, det var knappt så hundarna hann undan. Räven/rävarna hade varit på gården och revirmarkerat så medan jag gjorde iordning skidorna så måste hundarna nosa av hela yttergården, och kissa över fläckarna. Vilket bestyr....

Men klockan är ju bara elva än så det blir nog en tur till idag, sen blir det en lugn kväll när vi blivit så välmotionerade. Hundarnas märgben ligger i kylskåpet o väntar. Ikväll kollar vi på ett annat spår än skidspåret, på TV alltså. Är lite svag för Hoahoa och hans sträva röst med dom roliga kommentarerna.

Av akjasgunnel - 24 januari 2013 10:12

nu är det full fart på importen av utländska fotbollsspelare, igår var G iväg och möblerade tre rum med möbler från Erikshjälpen. På kvällen kom agenten med tre unga grabbar från  Liberia, varav två ska spela med HFF under kommande säsong, men den tredje grabben var väldigt hjälplös. Han hade "köpt" sig ett turistvisum från en fotbollsklubb i södra sverige, alltså betalat för att den klubben skulle intyga att han skulle spela för dom i år, så han fick turistvisum. Sen köpte han en resa till Sverige och väntade på att någon från klubben skulle möte honom på Arlanda, men det kom ingen. Han är lurad. Vilken rutten bransch !

Av akjasgunnel - 19 januari 2013 18:08

Blev glad av att träffa samir, seven och smilla idag då vi träffades och tränade hundarna i ett fint ridhus.  

Neskas S är nu 14 mån gamla, Smilla var i löp, så nu har båda tikarna löpt. Vi körde  bla a framförgående med koner och target, väldigt framsynt av ägarna att redan träna mot framåtsändandet som är så svårt moment. Neska fick också vara med o träna men hon var lite tam idag, vi har ju inte tränat på 14 dagar pga resor o parningen.  Ser nu på ishockeymatchen mellan AIK  o Modo, och Modo har i alla fall en poöng, nu ska dom spela om extrapoängen. Däremot var det väl inte så kul för vare sig skidskyttar eller längdåkare idag, dom har fått väldigt långt till pallplatserna,   


Neska kommer och puttar på min arm, hon vill ha sin mat som står på köksbänken, ska man döma utifrån hennes hunger så har parningen lyckats. Vi får se !

Av akjasgunnel - 16 januari 2013 20:50

min V86 kompis sedan många år är i Thailand på vintersemester och det är jag som fått tippa vårt 108 kr system, och hittils har vi fyra rätt av fyra möjliga, men det är fyra lopp kvar och snart vänder turen, så brukar det vara, men det är roligt att träffas och prata trav och en massa annat då och då. Kollar på TV medan jag skriver det här och nu har vi fem rätt.

Åkt skidor idag med tikarna och Neska har löpt färdigt, men Orex vill inte riktigt ge upp utan försöker uppvakta henne om han får chansen, men när man rör i matskålen då föredrar han maten framför kärleken till Neska.

En vecka sedan parningen och valpspekulanterna har hört av sig och flera av dom har kollat upp Trönderjyckens Imre ordentligt och det tycker jag är bra. Han är ingen bluff.

Har fått höra av en kursdeltagare i vår unghundskurs att djurskyddsmyndigheten i sina regler säger att ingen hund får vara kopplad inomhus, däremot utomhus går det bra och hunden ska ha vindskydd o liggunderlag om det är kallt. men jag tror att myndigheten inte tänkt på att under mörka och kalla årstiden så tränar många hundägare i hallar och arenor av olika slag, och där knyt s ofta hundarna upp i väntan på sina pass i korta stunder. Det är alltså förbjudet eftersom det sker inomhus. tjaa, jag har läst på jordbruksverkets föreskrift och allmänna råd om hundars skötsel, och där står det -- hundar får inte vara fastkopplade inomhus. undantag görs för försvarsmaktens och polisens hundar som får kopplas inomhus. imorgon ringer jag till djurskyddsmyndigheten och frågar om dom tänkt på träning/tävling i arenor och inomhushallar.


Av akjasgunnel - 10 januari 2013 22:44

är på resande fot och har stannat till i Strängnäs o parat Neska med Trönderjyckens Imre, som är mycket välmeriterad både IPO III, avelskorad i Tyskland, korad i Sverige + 535 poäng, godkänd att bli polishund, och utställd och har blivit champion. Det var en mycket trevlig hanhund som också ser väldigt bra ut. Känns spännande framöver och om några veckor vet vi litet säkrare om Neska blivit dräktig.


Planerar så smått för "lilla akjas lägret " i samband med att S-kullen gör MH och röntgen 9-10 maj, och troligen kommer Annika med sin Milax och även Jenny o Henrik med sin Mirax att delta.

Vi stannar även lörd-sönd och tränar appellhundarna, så även Q-kullen och R-kullen är inbjudna om dom har tid och lust att vara med. Det blir i så fall husvagnar och småstugor på Rullsands Camping och troligen träning på Skutskärs BHK och spårning i deras marker. Ska få hjälp med planeringen av Lasse Brolén, och även Håkan Nygren hjälper oss. Det tackar vi särskilt mycket för.....

Av akjasgunnel - 6 januari 2013 20:47

Gläds åt att vi bokat logi  i Tänndalen vecka 12, vårt favoritställe och där man får ha hund med sig. Vistelsen där blir något att se fram emot ! Valpkullen som vi kanske får i början av maj är också spännande att vänta på, men först måste vi fixa parningen i nästa vecka. Nya fina infraröda bilen är också till stor belåtenhet , luktar nybil, har fint klickljud på blinkersen och rattvärme, som jag mer eller mindre fnös åt, men som jag gillar mycket .

Deltagarna i unghundskursen som L och jag startade idag är jättetrevliga både ägarna och hundarna, så det blir ett trevligt söndagsnöje framöver att kursa med dom,  sen har jag hunnit med att fika hos goda vännen sen många år  K, och vi pratar mycket och länge och säger kloka saker till varandra, såna vänner är bra att ha.



Av akjasgunnel - 5 januari 2013 14:38

datorhaveriet ledde ju till att nytt hemsidesprogram måste laddas och kodas igen, och sen måste ett nytt FTP program också skaffas, och det känns ju ibland ganska osäkert att söka på nätet bland alla erbjudanden, Tänkte  använda samma program som sist, dvs  FlashFXP, men nu är ju versionen så annorlunda jämfört med den gamla, så det kändes inte bra.


Datorfirmans tekniker föreslåg File Zilla som ersättning, och nu idag efter mycket vånda och provande hit och dit, har jag laddat hem, och fått till nästan alltihop och kunnat uppdatera hemsidan., Tjohoo, är så stolt över mig själv som har fått till det. Jag dras ju med en rädsla att göra en massa fel, och att jag ska strula till det så att det inte går att få ordning på-. Har visserligen en dotter som är duktig att få till all teknik, men det är ju långt till Värnamo och svårt att ta per telefon när det krånglar.

   Torparlilja

Av akjasgunnel - 1 januari 2013 20:50

har hittat en verklig favorit i bryggkaffe smaksatt med kardemumma, oh vad det är gott ! Försöker göra en egen blandning med kryddan kardemumma och bryggkaffe men det blir inte alls lika bra, suck, får nog köpa lite till av det goda dyra kaffet i kaffeshoppen i Birsta.

Nyss sett parallellslalomcupen på TV, åkarna är väldigt duktiga men inga stora svenska framgångar. jag är så kräsen så jag vill helst bara se sportprogram där svenskar deltar så jag har några att heja på och engagera mig i. G ser all sport utan urskiljning så då är det tur vi har en sovrumsTV också.

Vi såg också på firandet i TV av nyårsaftonen strax före tolvslaget, och trots att jag hade både glögg och starköl och glatt humör, så gillade jag inte Carolas framträdande speciellt bra. Det kändes som om hon försökte sjunga ikapp med Peter Jöback, som inte heller var till sin fördel i mina ögon, annars tycker jag ju att dom båda har fantastiska röster, men igår kväll kom dom inte till sin rätt. Carola tillgjord så det störde, och Peter J hade en mimik så hans annars trevliga utseende förändrades till grimaser mot mikrofonen, nää jag blev besviken.  Annars var det en väldigt trevlig nyårsafton i gott sällskap med räkfrossa och en busenkel men smaskig efterrätt.  Här kommer receptet på nyårsdrömgodis
4-6 portioner.

vispa en förpackning vaniljvisp hårt

krossa 4 små Dajm och blanda i strösslet

häll upp i 5-6 små glas

in i frysen minst 3 timmar ,

innan serveringen:

fyll på glasen med bär och

strimlor av blockchoklad



Ovido - Quiz & Flashcards