akjasgunnel

Direktlänk till inlägg 5 november 2013

en ovanlig historia

Av akjasgunnel - 5 november 2013 16:56

I söndags besökte min syster och jag kyrkogården i Härnösand för att tända ljus på våra släktingars gravplatser. Det fanns en skylt vid Kapellet, " Kyrkan bjuder på fika, kom in på en pratstund", och jag sa till syrran vi går in. Neej- hon tvekade , o jag sa att jag tänker inte vara kyrklig utan värma mig litet och få en kopp kaffe och så vill jag gå in i kapellet utan att det är en sorglig situation, som en begravning. Ok , vi gick in, en vänlig kvinna kom emot oss och hälsade oss välkomna, fikat stod uppställt på ett bord, och min syster sa "jag är från Sundsvall och heter  Crona, " och innan jag hann säga något log kvinnan och sa, för länge sedan jobbade jag som yrkeschaufför och då körde jag  en gång en äldre kvinna från Umeå sjukhus och till Sundsvall och hon hette Crona. Jag minns henne för vi hade så trevligt under resan och vi höll kontakt flera gånger efter det via telefon och små brev. Kan hon  ha varit släkt med er ?

Javisst, det var våran mamma förstås, på vars grav vi nyss varit och tänt ljus...........

Så vi räknade ut att bilresan skett i slutet av 80-talet , för över 20 år sedan, och det kändes  mycket märkligt att den kvinna, då chaufför i en sjuktransport av vår mamma,  men numera diakonissa i Svenska Kyrkan råkade befinna sig inne i kapellet i Härnösand, Allhelgonadagen, när vi med viss tvekan hade gått in för att värma oss och dricka te/kaffe efter att ha besökt mammas grav.  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av akjasgunnel - 15 augusti 2015 17:56

Suttit o tittat på Uffes fantastiska bilder från kennellägret, innehållsrika hundbilder o vackra naturbilder, njutbara ! Blev varm om hjärtat av att komma ihåg och känna igen både hundar och människor. Kan konstatera att vår uppfödning har gått åt "r...

Av akjasgunnel - 23 juli 2015 21:28

Våra V-n utvecklas som dom ska och nu börjar dom vara socialaoch uppskatta vårt sällskap, Dom har redan lärt sig smack-ljuden vi använder som matsignal och på tredje försöket så stod dom tre och tre vid sina små vällingskålar och slickade i sig köttf...

Av akjasgunnel - 14 juli 2015 21:39

Samtliga valpar har fått små ögon, och dom uppfattar våra rörelser och Neskas kropp när hon kommer mot valplådan, och dom vill direkt söka mat hos henne. Neska har ju rutin efter sina tidigare kullar och hon håller dom så rena och fina och sträcker...

Av akjasgunnel - 7 juli 2015 22:18

vi startade vårt årliga Akjsläger på lördag 27 juni och på natten mot söndag kom Neskas valpar. Den förste kom kl 01.30 och den sista 06.30 på söndag morgon. tre grå valpar och dom övriga blir svart o gulbruna, som det ser ut nu. alla var pigga när d...

Av akjasgunnel - 20 juni 2015 07:56


    Så kom fölet till slut men vad vi fick vänt. Hon skulle följa omkring 10 april men det dröjde och dröjde och inte förrän natten mot 9 maj kom han, en väldigt långbent ljusbrun hingst som var väldigt ostadig på benen första tiden, men han rätade...

Ovido - Quiz & Flashcards