akjasgunnel

Alla inlägg den 30 september 2012

Av akjasgunnel - 30 september 2012 15:26

Sjuk o hostig åkte jag iväg med Neska till Umeå, väldigt tveksam till om jag skulle orka med tävlingsspåret. Det regnade på husvagnstaket vid 6 tiden, när vi steg upp . Packade med mig en kasse med torra ombyten eftersom jag förberedde mig på en dag i regnet.

Vi fick börja med uppletandet i duggregn och Neska hade startnr 1. Kändes väldigt bra hade förberett henne med två korta uppletandeskick och hon var pigg o alert. Så kom domarna och vi fick börja, Neska iväg i galopp, övergick i trav och upp i vänstra hörnet drog till mitten på rutan, och kom mot mig men vände och började spåra omkring i rutan i bra tempo. Tiden gick , hon rörde sig över i stort sett hela rutan  men markerade inte en enda apport, bara spårade kors och tvärs . Då bröt jag och kände mig så besviken på henne.  Alla träningar har ju gått så bra på sista tiden. Stannade och pratade med lite bruksfolk som vanligt.

Åkte till ett skogsparti med liknande terräng och gjorde ett sökområde i högt gräs och blöt terräng och buskar. Skickade Klinga först och hon tog in alla apporterna med fin sökmetodik, galopp i väg, tvärstopp när hon kände doften av ett föremål och så letade hon sig fram och tog upp det och kom till mig. Sen körde jag Neska på samma område, o där var det inte alls  nåt bra sökarbete.Hon galopperade ochså iväg men kände inte alls föremålen, utan letade och rörde sig ihärdigt över hela området och det tog henne lång tid att hitta det första. lika lång tid det andra och tredje och det fjärde som låg bakom ett träd, klarade hon först när jag gick in i området och uppmuntrade henne. Så frågan är nu är det feltränat (hon är van att främmande personer o hundar vallar och lägger ut föremål) , eller var hon övertänd ? eller om hon har fått nått skit i nosen? Verkar inte förkyld , men det finns ju noskvalster och då tappar hunden förmåga att kännaa dofter.  I vilket fall så får vi ta nya tag till våren om jag o hunden håller oss friska.

Ändå nöjd med Umeåresan, TV :n funkar perfekt, jag ser på travet från solvalla med väldigt fina lopp, och fick en väldigt ledig söndag, och nu på eftermiddan har regnet upphört. Troligen går vi ut och provar Neskas näsa igen, för jag har fortfarande inte förstått varför hon gjorde som hon gjorde imorse.


Ovido - Quiz & Flashcards