akjasgunnel

Alla inlägg den 15 januari 2012

Av akjasgunnel - 15 januari 2012 09:27

orex ojag har gått en långpromenad efter stranden på Lagan , det var bara vi och änderna som verkadee vara vakna.

Nån enstaka bil körde i centrum, det var jättefint.

Trodde många hundägare skulle vara ute i parkerna men det var lugnt. Till slut på återvägen såg jag på håll en gestalt med hund och tänkte undrar om vi ska mötas, och det gjorde vi. Hmm, Orex är stark och väldigt intresserad av andra hundar men jag tänkte här gäller det att vara tydlig mot honom med att vi inte ska hälsa på varandra. såg tidigt att mannen hade större bekymmer än jag. Han hade två foxterrier som direkt satte igång att skälla mot oss, och dom hetsade varandra och nästan åkte ihop och slogs, han hade ett koppel med skällande hund i vardera handen, och jag lät Orex sitta ner medan dom upphetsade hundarna passerade oss på den smala bron över Lagan och jag kände att vi hade kontrollen. Sen gick vi vidare och Orex vädrade i luften efter hundarnas dofter och han hade faktiskt ragg på ryggen, men den åkte snabbt ner igen när han fick röra sig fritt i kopplets längd.

Det är svenska hundägares vanligaste problem, - möten med andra hundar- det vill man träna på kurser och hos hundcoacher. Jag skulle vilja ändra problemet från "möten med andra hundar"  till brist på grundlydnad och rädsla hos föraren för vad som ska hända.

Avled hunden med uppdrag som att bära en handske, få en boll, lägga sig ner, vända åt andra hållet, etc etc. och att tänka på att problemet sitter i huvudet på den som håller i kopplet.

Ovido - Quiz & Flashcards